Wat is hyperlocal (lokale) marketing?

Hyperlocal marketing is marketing en reclame die heel nauwkeurig is gericht op een bepaald lokaal gebied. Gebruik van mobile devices heeft hyper lokale marketing nog belangrijker gemaakt. Het belangrijkste doel van hyper lokale marketing is om meer bezoekers naar jouw bedrijf te krijgen. Dit wordt o.a. bereikt door strategisch de juiste advertenties voor de juiste mensen op het juiste moment te plaatsen. Volgens Think With Google zijn de zoekopdrachten ‘bij mij in de buurt’ in twee jaar tijd met 500% toegenomen. Dit zijn zoekopdrachten waarbij mensen producten of diensten willen kopen in de buurt van de locatie waar ze zich bevinden. Mensen zijn op zoek naar winkels, restaurants en dienstverleners die in hun onmiddellijke behoeften voorzien.

Met het Brandlead platform is het mogelijk om gepersonaliseerde hyperlocal (lokale) marketing in te zetten om doelgroepen te bereiken. Bekijk de cases hier. Hieronder hebben we 4 belangrijke hyper lokale marketing tips voor je uitgewerkt.

Hyperlocal marketing, tip 1: Bedrijfsvermeldingen

Optimaliseer de inhoud jouw online bedrijfsvermeldingen omdat deze vermeldingen bepalen of jouw bedrijf in de juiste plaats wordt weergegeven wanneer mensen zoeken naar jouw producten of diensten. Bedrijfsvermeldingen vind je in jouw Google My Business en de bedrijfsinformatie van jouw Facebook-pagina. Zorg ervoor dat u naast de bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en website ook openingstijden en andere informatie actueel zijn. Als je meerdere locaties hebt. Maak dan specifieke bestemmingspagina's voor elke locatie, met informatie die is gericht op dat gebied. Dan kunt u deze gebruiken voor nauwkeurige hyper lokale targeting voor de verschillende locaties.

Hyperlocal marketing, tip 2: Lokale SEO, zoekwoord optimalisatie

Met lokale SEO wil je gevonden worden bij de lokale resultaten (hyper lokaal, dichtbij de persoon die zoekt) in Google. Een aantal voorbeelden van lokale SEO resultaten:
• Zoekresultaten afhankelijk van de locatie van de zoeker als deze een generiek zoekwoord gebruikt. Bijvoorbeeld “Bakker. Dan worden de lokale resultaten met daarbij een weergave in Google maps getoond.
• Hogere weergave in de zoekresultaten van Google als jouw locatie fysiek dichtbij de zoeker aanwezig is. De uitkomsten zijn zonder Google map maar je komt wel hoger in de zoekresultaten. In sommige gevallen krijgt de zoeker jouw Google My Business profiel te zien.
• Hogere weergave als een zoeker jouw product of dienst gebruikt, gecombineerd met een locatie. Bijvoorbeeld “Laminaat Kampen” of “Luxaflex Amersfoort” .

Hyperlocal marketing, tip 3: Op locatie gebaseerde advertenties

Wil je hyper lokale targeting een stap verder brengen? Gebruik op locatie gebaseerde advertenties en targeting op locatie om advertenties weer te geven aan mensen op basis van waar ze zich op een bepaald moment bevinden, waar ze zijn geweest of waar ze naartoe gaan. Als iemand net langs een schoenenwinkel is gelopen en een advertentie met het juiste aanbod ziet, kunnen ze teruggaan om een kijkje te nemen.
Op Google kun je door middel van locatie-extensies jouw lokale advertentie promoten. Een locatie extensie is een toevoeging aan een normale advertentie, waardoor een adres, route of de afstand tot een bedrijf kan worden toegevoegd. Op deze manier komt je advertentie naar voren bij een ‘in de buurt’ zoekactie en kan deze ook worden weergegeven als Google Maps.
Ook social media kanalen bieden de mogelijkheid om locatiegericht te adverteren. Een belangrijke hyper local tool is Facebook’s Local Awareness Ads die bedoeld zijn voor bedrijven die mensen in de buurt van hun locatie in de winkel willen krijgen. Een advertentie kan zo worden ingesteld dat alleen mensen die zich binnen 1,6 kilometer van jouw bedrijf bevinden de advertentie te zien krijgen.
Combineer dit met targeting op basis van locatie en weer, zodat u de juiste advertenties op het juiste moment aan de juiste mensen kunt laten zien.

Hyperlocal marketing, tip 4: Digital-Out-of-home-reclame (DOOH)

Digital-out-of-home-reclame (DOOH) is in feite de oorsprong van hyper lokale marketing en targeting. In zekere zin is het de originele locatie gebaseerde advertentie. In het verleden kon een winkelier betalen voor een advertentie op een billboard in de buurt of een promotie voeren in de buurt van de winkel. Maar nu is marketing in jouw omgeving, lokale online marketing geworden.
De huidige DOOH-advertenties maken gebruik van de kracht van mobiele locatietechnologieën om relevante advertenties weer te geven in lokale gebieden met veel verkeer. Met deze hyper lokale targeting strategie bereik je heel nauwkeurig (potentiële) klanten die in de buurt van jouw winkel zijn.

Snel en eenvoudig posts en (video)advertenties personaliseren met Brandlead

Maak een afspraak

Bekijk hieronder een aantal voorbeelden van gepersonaliseerde video’s

Merken die al voor Brandlead® hebben gekozen